• Magyar (HU)

Kötelező első rendszám a motorokra?

Oszd meg ismerőseiddel

A hír igaz, noha nem Magyarországról, még csak nem is Európából, hanem a távoli Ausztráliából származik. A közlekedési szabályokat megszegő motorkerékpárosok gyakran megússzák a büntetést. Ennek nem más az oka, minthogy a motorkerékpáros nehezebben azonosítható, mint pl. a személygépkocsi, vagy az autóbusz vezetője. A motorkerékpáron elöl nincs rendszám, a bukósisak használata miatt a vezető arca nem látható, így fel sem ismerhető. (Sajnos az sem ritka jelenség, hogy a motorosok a hátsó rendszámtáblát is azonosíthatatlanná teszik, annak megtörésével, vízszintes helyzetben rögzítésével, vagy éppen sárral bekenésével.)

 

Rövidnadrág, póló és olvashatatlan rendszám.

Az automata sebességmérő, ill. forgalom-felügyeleti kamerák túlnyomó többsége elölről készít képfelvételt a szabályok megszegőiről, ezáltal a motorkerékpárosok gyakorlatilag „védve” vannak. Kivétel ez alól Ausztria, ahol jogszabály határozza meg, hogy a fénykép-, ill. videofelvételt hátulról kell készíteni – részben személyiségi okok miatt. Ausztrália Victoria tartományában a kormányzat a motorkerékpáros első rendszámtáblák ismételt bevezetését tervezi. Az „ismételt” bevezetés arra utal, hogy a nyolcvanas évek közepéig Ausztráliában a motorok kötelező kelléke volt a fémlemezből készült első rendszámtábla (egyidejűleg a hátsó rendszámtábla mellett), melyet 25 évvel ezelőtt azért vontak ki, mert gyalogos elütésekor, ill. egy nyomon haladó járművel ütközés esetén a személyi sérülés kialakulásának kockázatát, ill. annak súlyosságát jelentősen megnövelte. Most Victoria tartomány kormányzata a motorkerékpár első rendszámtábla ismételt bevezetését fontolgatja. Ennek okát a riasztó baleseti adatok jelentik. Ausztráliában egy motorkerékpáros halálozási, ill. sérülési kockázata mintegy 30-szor nagyobb, mint más járművek (pl. személygépkocsi) vezetőié. Az sem mellékes, hogy az utak mentén elhelyezett automata sebességmérő készülékek által készített, nem értékelhető fényképek több mint felét (egészen pontosan 52,4 %-át) azért kell a „kukába dobni”, mert azon nem azonosítható, ám gyorsan hajtó motoros látható.Victoria tartományban a motorkerékpárosoknak a közúti forgalmon belüli részarányuk 2009-ben és 2010-ben mindössze 4 % volt. A kormányzat az intézkedéstől azt várja, hogy a motorkerékpár első rendszámtábla használata által a megengedett, vagy előírt sebességet túllépő motorkerékpárosok nem menekülnek meg a felelősségre vonás alól, a jogszabályi fenyegetettség és a szankciók (pénzbírság, vezetői engedély elvétel stb.) révén javul majd a motoros kétkerekűek közlekedésének biztonsága.

forrás: Hegylakók